Reageer op: Voorrang volgens het klokje

Home Forums Auto theorie Voorrang volgens het klokje Reageer op: Voorrang volgens het klokje

GratisTheorie.nl
GratisTheorie.nl
Sleutelbeheerder

Bedankt voor jouw vraag Erik.

Ten eerste zal ik hier binnenkort een video over maken en op deze website plaatsen, maar daar heb je nu niets aan lijkt mij.

Wat wordt er bedoelt met voorrang volgens het klokje. Dit principe werkt alleen bij kruispunten waar de voorrang niet is geregeld met verkeersborden, gelijkwaardige kruispunten dus.

Stel je hebt een kruispunten waar van 4 kanten voertuigen kunnen komen, een normaal kruispunt dus. Je begint nu te tellen in die straat waar niemand vandaan komt.
Het 1e voertuig dat je tegenkomt als je met de wijzers van de klok meegaat, gaat als eerste.
Het tweede voertuig dat je dan tegenkomt gaat als tweede.
En dan natuurlijk, het laatste voertuig dat je tegenkomt gaat dan als laatste.

Zijn er maar 2 voertuigen op de foto te zien, werkt dit nog steeds. Het 1e voertuig dat je tegenkomt als je met de wijzers van de klok meegaat, gaat als eerste en de volgende gaat als laatste.

Er is echter wel een uitzondering en dat is deze. Stel het 1e voertuig dat je tegenkomt gaat linksaf en van de overkant van dat voertuig nadert een voertuig dat rechtdoor of rechtsaf gaat. In dit geval werkt het klokje niet meer, want het 1e voertuig moet diegene van de overkomt voor laten gaan.
Er is dan nog niet zoveel aan de hand, want je gaat gewoon verder met je klokje. Het 1e voertuig gaat dan als laatste.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt zonder foto’s.
Als je iets niet begrijpt hoor ik het graag en zal ik het proberen iets duidelijker te maken.
Overigens kun je dit onderwerp ook terugvinden in de theoriecursus online onder het hoofdstuk voorrang.

Vriendelijke theoriegroeten,

GratisTheorie.nl